Cara Membuat Media Tanaman Ringkas Untuk Tanaman

Cara Membuat Media Tanaman Ringkas Untuk Tanaman

Media tanaman adalah salah satu komponen penting dalam bidang pertanian. Media tanaman digunakan untuk menanam sesuatu tumbuhan mestilah sesuai supaya tumbuhan dapat tumbuh dengan baik. Tetapi kadang-kadang menentukan medium penanaman yang tepat untuk jenis tumbuhan yang sesuai dengan habitat asal agak sukar. Ini kerana setiap kawasan di mana tumbuhan itu tumbuh adalah sangat berbeza.

Secara umumnya, media tanaman haruslah dapat mengekalkan kelembaban kawasan sekitar akar tumbuhan dan menyediakan udara dan nutrien yang mencukupi untuk tumbuhan. Oleh itu, jenis medium penanaman yang digunakan oleh setiap kawasan sentiasa berbeza. Di Asia Tenggara contohnya sejak 1940 menggunakan media tanaman seperti batu-bata pecah, sekam kelapa dan arang. media tanaman boleh digunakan secara bersendirian atau digabungkan antara bahan dengan satu sama lain.

Media tanaman dikategorikan sebagai bahan organik yang umumnya berasal dari komponen organisma hidup misalnya bahagian tumbuhan seperti bunga, daun, buah dan bahkan kulit. Media penanaman organik mempunyai beberapa kelebihan berbanding media penanaman anorganik iaitu medium penanaman organik mampu menyediakan nutrien untuk tumbuh-tumbuhan secara semujadi. Di samping itu, media penanaman organik juga mempunyai liang dan mikro-makro yang seimbang supaya peredaran udara dapat berjalan lancar dan mempunyai penyerapan air yang tinggi.

Anda boleh membuat media tanaman sendiri di rumah tanpa perlu mengeluarkan belanja untuk membeli media tanaman di nurseri atau kedai tanaman. Mari kita belajar bagaimana cara menyediakan media tanaman yang ringkas ini.

Cara menyediakan media tanam yang ringkas :

  • 2 Nisbah tanah
  • 1 Nisbah sabut kelapa
  • 1 Nisbah abu bakar
  • 1 Cawan kapur (atau kapur pembinaan)

Campurkan bahan-bahan tadi selengkapnya dan sekata. Masukkan bahan campuran tadi ke dalam bekas tanaman. Diamkan selama 1 minggu sebelum menggunakannya. Selamat mencuba!

Loading...

Tags: #cara buat media tanaman #Cara membuat media tanaman #cara ringkas buat media tanaman #jenis media tanaman #media penanaman #Media Tanam Untuk Tanaman Hias #media tanaman #media tanaman di rumah #Membuat Tanah Subur Untuk Media Tanaman #tips buat media tanaman

Teknik Urutan Jari Yang Mudah Dan Melegakan. Anda Boleh Cuba!
Percaya atau tidak, tubuh manusia penuh dengan keajaiban. Rawatan-rawatan alternatif yang telah diamalkan
10 Teknik Penanaman Sayur Di Ruang Sempit. Teknik Berkebun Ini Boleh Anda Cuba!
Selain menjadikan rumah lebih hijau, kegiatan berkebun juga dapat menjadi pelepas stres akibat
Rahsia Menulis Dengan Cepat. Ini Teknik Wartawan Biasa Guna!
Jika kerja harian anda memerlukan anda untuk menulis, mencatat nota, mengambil pesanan makanan,
Tips Mengasah Tulisan Tangan Supaya Cantik Dan Kemas!
Jika anda masih berasakan tulisan tangan anda tidak menarik, bahkan sukar dibaca oleh

Comments are closed.