Resepi Cencalok Paling Sedap?

Cencalok

Cencalok adalah makanan tradisi yang sinonim dengan masyarakat Melaka. Bahan utama membuat cencalok adalah udang baring. Di sebelah pantai barat semenanjung Malaysia, cencalok biasanya dimakan bersama ulam-ulaman bagi menambah selera masakan. Penangkapan udang baring di pantai barat adalah penyumbang utama industri makanan tradisi ini.

Ini ialah perusahaan membuat cencalok yang diusahakan oleh nelayan di sekitar Johor (Tak mahu mendedahkan di mana areanya).ย Musykil juga sebenarnya, bukankah cencalok berasal dari Melaka? Mungkin pengeluaran cencalok di Melaka tidak dapat menampung permintaan yang meningkat. Nak tahu tak kenapa cencalok sedap dimakan? Jom saksikan resepi rahsia sebenar cencalok.

Bahan Bahan Udang Mentah Dikumpulkan

Bahan Bahan Udang Mentah Dikumpulkan

Salah Satu Resepi Yang Buat Cencalok Sedap Dimakan

Salah Satu Resepi Yang Buat Cencalok Sedap Dimakan

Selepas Itu Ia Dimasukkan Ke Dalam Tong Untuk Diperam

Selepas Itu Ia Dimasukkan Ke Dalam Tong Untuk Diperam

Proses Terakhir Dalam Penyediaan Resepi Cencalok

Proses Terakhir Dalam Penyediaan Resepi Cencalok

Carian Berkaitan

cara membuat cencaluk, penyediaan cencaluk, resepi cencalok, respi makan yang paling sedap

Artikel Berkaitan

Tags: #cara buat cencalok melaka #cara peram udang untuk cencalok #rahsia cencalok sedap #resepi membuat cencalok #resepi rahsia cencalok #udang baring dibuat cencalok

Kelebihan, Kekurangan Dalam Konsep Hibah ASB
Kelebihannya hibah ASB Jadi adakah patut anda membuat hibah amanah ini? Selagi anda
Konsep Hibah ASB Dan Cara Mengira Caj Pentadbiran
Apakah konsep Hibah ASB? Seperti sedia maklum, ramai antara kita ada simpanan di
Soal Jawab Hibah Amanah Saham Bumiputera
Soal jawab mengenaiย Hibah ASB 1. Pemegang akaun ASB muflis selepas menandatangani perjanjian Hibah
Prosedur Menuntut Harta Pelaburan Melalui Konsep Hibah ASB
Prosedur menuntut harta pelaburan si mati melalui konsep Hibah ASB adalah seperti berikut
  1. author

    AzRi AzyAn8 years ago

    siyes gune kaki?
    cnfirm pasni xnk mkn dh..

  2. author

    A t i Q a h8 years ago

    Ewww. Kasut but pulak tu. Ntah dah buat pijak pegi mana-mana ntah. U pegi buat pantauan ke apa ni bro?

  3. author

    damme damiah8 years ago

    tetibe bersyukur sebab tak pernah makan cencalok :p

  4. author

    .fatin nabila.8 years ago

    wekk..
    br nk gtau resepi mkn cencaluk utk jadi lagi best..
    yek..
    gile gelli..!
    alaaaaaaaaaaaaaaa…
    benci ah..
    sy suke cencalok, skrg dh geli…!

  5. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    azri azyan,
    ๐Ÿ™‚ lihat sendiri lah..
    taknak komen lebih2..

    atiqah,
    Yup, i sendiri yang ambik pic..
    ๐Ÿ™‚

    damme damiah,
    ๐Ÿ˜€ rugi la xmakan..
    hehehe

    fatin nabila,
    hehe buat sendiri lah,
    baru tak geli.
    ๐Ÿ˜€

  6. author

    Wawa_Nadwa8 years ago

    tak reti mkn cencalok la.
    hiks!

  7. author

    Ladyee.Ladybug.Yna8 years ago

    what? pijak pakai kaki? oh silap, but getah.

    **terdiam seketika.

    uwaaaaaa, sy da habis berbotol3 makan cencalok. btol ke cmni? sumpah xbli dah cencalok—->dari JOHOR. hahahahaha!
    [ayt mcm xserik2 lg]

  8. author

    Benrauf8 years ago

    sib bek gua tak suke cincalok..tp gua da penah makan skali dulu.. siot tol..camni rupenye cara buat cencalok. cilakok dorg. haha

  9. author

    ije8 years ago

    erk? baru ada seminar standard users malaysia last week. gmp, haccp n etc

    aaa… goli den. perusahaan budu cne lak?

  10. author

    filanastasia8 years ago

    s h i n o : kompem pasni tak makan cencaluk lagik dah.. adoii.. spoil btul la.. hahahha

  11. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    wawa_nadwa,
    yeke..? alhamdulillah..
    ๐Ÿ˜›

    ladybug yna,
    hehehe
    macam tak caya je
    yana ni.. ๐Ÿ˜›

    benrauf,
    hahaahahaa..
    kalau penyediaan mereka
    bersih takde masalah..

    ije,
    betul tu..
    HCCP dan GMP perlu
    dititik beratkan..
    budu? ermm nanti saya
    ulas dalam entri seterusnya
    ๐Ÿ™‚

    filanastasia,
    hehe eh sila support
    produk dari rakyat tempatan
    Johor ok? ๐Ÿ˜›

  12. author

    annaheim8 years ago

    hai hai shino.sorry lama tak jenguk.busy sket.hehe.neway.cencalok tu cam best jer.lame tak makan.huhu.:(

  13. author

    filanastasia8 years ago

    s h i n o : johor tak johor.. kalau dah pakai kaki bagai.. memang mintak ampun la.. huhuhu.. lagipun manyak lagik makanan laen.. ngeee

  14. author

    Farah Amin8 years ago

    cencaluk?? pijak ngan kaki? gulp!

    err budu cmne pulak ea? ;p

  15. author

    Hananeechan8 years ago

    omaigod!
    saya tak penah makan cencaluk. tapi kalau balik melaka, selalu beli, bagi kat org sbg ole2.
    oh no!
    berdosakah saya??

    *kalau org yg sy bg cencaluk tu baca entry ni mesti diorang mara saya sbb bg cencaluk.wuuuu~*

  16. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    annaheim,
    busy ke?
    Bila nak balik Malaysia?
    hehe

    filanastasia,
    hahaha ๐Ÿ˜€

    farah amin,
    Nanti ade pluang
    saya ulas ๐Ÿ™‚

    hananeechan,
    cepat gi mintak maaf
    hehehee ๐Ÿ˜›

  17. author

    fiRefLyโ„ข8 years ago

    inilah sbbnya makanan spesis ini boleh menyebabkan penyakit….plg ketara resdung ngek22

  18. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    firefly,
    hehe kalau resdung tu mmg takleh
    nak cakap lahh..

  19. author

    syaf syifa4 years ago

    btul ke cmni??sya buat keje kursus psl cencalok…saya temuramah yg buat sdiri dye x cter pun plu pjk2….itukn mknn….