10 Penyakit Mungkin Dihadapi Anda Jika Mengalami Penurunan Berat Badan Mendadak!

10 Penyakit Mungkin Dihadapi Anda Jika Mengalami Penurunan Berat Badan Mendadak!

Berat badan yang mendadak turun sering kali menghampiri siapa sahaja, terutama mereka yang baru mengalami peristiwa penuh tekanan yang menyebabkan terjadinya stres. Berat badan yang mendadak menyusut juga merupakan salah satu gejala dari adanya penyakit yang serius.

Jika berat badan turun secara perlahan, itu adalah proses alami yang menunjukkan bahawa cara yang anda gunakan demi mendapat tubuh ideal adalah cara yang sihat. Namun, jika penurunan susuk tubuh terjadi secara mendadak, tanpa anda harus berusaha keras, kemungkinan itu adalah tanda bahaya yang menunjukkan ada yang tidak kena dengan tubuh anda.

Keadaan yang menjadi penyebab normal dari adanya penurunan tubuh yang mendadak meliputi adanya rasa stres akibat bertukar pekerjaan, perceraian, pengurangan dalam aspek ekonomi serta faktor berduka akibat kehilangan seseorang yang meninggal dunia atau putus cinta. Depresi juga dapat menjadi penyebab penyusutan berat badan tanpa tanpa-tanpa penjelasan.

Berat badan biasanya akan kembali ke angka normal apabila anda mulai dapat kembali merasa normal, bahagia dan puas melepaskan stres atau kesedihan. Jika hal ini yang menjadi penyebab berat badan yang turun secara tiba-tiba, maka anda mungkin memerlukan kaunseling dengan profesional dan sokongan dari orang-orang di sekitar anda untuk kembali merasa positif.

Penyebab lain yang menyebabkan seseorang mengalami penurunan berat badan secara tiba-tiba adalah adanya gangguan pola makan seperti anoreksia atau bulimia. Selain itu, adanya kemungkinan penyakit yang belum dikesan dan perlu diwaspadai dengan adanya penyusutan berat badan yang tiba-tiba. Segera periksakan diri anda jika anda sedang tidak berdiet, tidak rajin berolahraga, sedang berduka atau tidak memiliki gangguan pola makan namun penyusutan berat badan tetap terjadi.

Beberapa penyakit yang mungkin terjadi dan menyebabkan menyusutnya berat badan meliputi:

  1. Dalam kes penurunan berat badan, hipertiroid adalah tanda yang umum. Hipertiroidisme menyebabkan tetraiodothyronine (T4) dan triiodothyronine (T3) lebih tinggi. Kedua-dua hormon ini bertanggung jawab dalam penggunaan tenaga, sehingga kelebihan produksi hormon tersebut menyebabkan penurunan berat badan yang berlebihan.
  2. Pada tahap awal diabetes, penurunan berat badan adalah tanda awal hadirnya penyakit ini. Tubuh tidak dapat menggunakan glukosa yang diperoleh dari makanan sehingga menggunakan nutrisi pada otot. Hal inilah yang menyebabkan penurunan berat badan tiba-tiba. Tentu saja ini bukan pertanda baik.
  3. Radang sendi. Rheumatoid atau radang adalah kondisi inflamasi. Ini memberi kesan negatif pada selera makan penderitanya. Oleh sebab itu, penyakit ini dapat menyebabkan penurunan berat badan. Keadaan ini juga menyebabkan radang usus, yang pada gilirannya menyebabkan penyerapan nutrisi dan penurunan berat badan yang tidak sihat.
  4. Tuberculosis. Tanda tuberculosis yang paling umum atau yang biasa dikenali sebagai TBC adalah hilangnya nafsu makan. Ini menyebabkan penurunan berat badan mendadak.
  5. Adanya simpton penyakit kanser yang belum dikesan.
  6. Adanya penyakit jantung, ginjal, hati atau paru-paru.
  7. Adanya penyakit pada kelenjar penghasil hormon seperti Addison’s disease.
  8. Adanya masalah peradangan yang sudah lama berlaku, seperti artritis rematik.
  9. Penyakit pada pencernaan seperti maag, inflammatory bowel disease, atau penyakit Celiac.
  10. Jangkitan virus, bakteria atau parasit yang terjadi terus-menerus, seperti pada penyakit  gastroenteritis atau HIV AIDS.

Selain pelbagai kemungkinan penyakit di atas, adanya kesan sampingan dari ubat-ubatan yang sedang diambil atau adanya pengambilan ubat-ubatan terlarang mahupun pengambilan alkohol dengan kadar yang banyak mungkin juga salah satu penyebab penurunan berat secara mendadak.

Berat badan manusia normal akan mengalami naik turun secara teratur. Namun, berat badan yang turun hingga lebih dari 5% berat badan anda selama 6 hingga 12 bulan biasanya harus diwaspadai. Anda perlu memeriksa diri, terutama jika penurunan berat badan ini diikuti pula dengan adanya gejala lain, seperti cepat dan mudah lelah, hilangnya nafsu makan dan perubahan pada kesihatan anda. berjumpalah dengan doktor untuk mengetahui penyebab penurunan berat anda yang mendadak ini secara spesifik dan lebih tepat.

Rujukan :

https://meetdoctor.com

https://lifestyle.kompas.com

Loading...

Tags: #10 penyakit mungkin dihadapi anda jika mengalami penurunan berat badan mendadak #Beberapa penyakit yang mungkin terjadi dan menyebabkan menyusutnya berat badan #berat badan hilang dengan banyak #berat badan susut mendadak #berat turun mendadak sebab apa #kenapa kurus sangat #penyakit yang dikaitkan dengan penurunan berat badan secara mendadak #penyakit yang mungkin anda alami jika berat susut dengan mendadak #penyakit-penyakit yang berkaitan dengan turun berat badan #punca berat badan susut mendadak #susut berat mengejut

Teknik Urutan Jari Yang Mudah Dan Melegakan. Anda Boleh Cuba!
Percaya atau tidak, tubuh manusia penuh dengan keajaiban. Rawatan-rawatan alternatif yang telah diamalkan
Telinga Masuk Air? Ini Tips Berkesan Untuk Atasi Masalah Anda!
Telinga kemasukan air ketika anda berenang atau mandi memang tidak menyelesakan. Hal ini kerap terjadi dan
Kecutkan Cyst Ovari Dengan Rawatan Herba
Sebelum pembedahan menjadi pilihan terakhir yang ada untuk merawat ovarian cyst, adalah lebih
Ovarian Cyst. Simpton Dan Rawatannya
Cyst ialah sejenis ketumbuhan atau kantung tidak normal yang terbentuk di mana-mana organ

Leave a reply "10 Penyakit Mungkin Dihadapi Anda Jika Mengalami Penurunan Berat Badan Mendadak!"