Perkahwinan Suatu Perniagaan? : Episod 3


Sebenarnya dalam isu yang lepas, tiada unsur untuk memalukan or mengaibkan sesetengah pendapat. Tetapi ia lebih kepada perbincangan dan pandangan masing-masing. Jadi, dalam soal ni. Tiada apa yang perlu dijelaskan. Cuma apa yang saya utarakan adalah sebagai info yang boleh dikongsi bersama untuk memberi lebih pendedahan berkenaan isu hantaran dan mas kahwin.

Sila faham, dan saya tidak berniat untuk mengaibkan beberapa pihak berkenaan pernyataan yang mereka lontarkan. Terpulanglah kepada pandangan masing-masing. Tetapi, apa yang saya jelaskan dalam isu yang lepas adalah perkara fakta yang harus dijelaskan untuk pemahaman semua.

Apa yang dapat dirumuskan di sini ialah :

Mas Kahwin :

Pemberian wajib dan ikhlas lelaki kepada perempuan yang ingin dikahwini dan ia berbeza mengikut negeri dan taraf hidup setempat yang ditetapkan oleh JAKIM setempat.

Hantaran Perkahwinan : Jumlah pemberian yang ditetapkan oleh individu atau pasangan yang mana ia bergantung kepada jumlah yang dipersetujui oleh kedua belah pihak.

Shino said : Salah faham tentang isu ini adalah biasa. Bukan benda pelik.


Artikel Berkaitan

Tags: #belanja #hantaran #isu #kahwin #nilai

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    Princess Liyana8 years ago

    First!hehe:)

    bro, isu ni hot kan..smpai ada isu aib2 plak..ekeke

    hm. setiap org, ada pndapat msg2..hehe tp bg yana, nikah tu yg penting..;) yg lain tu, biarlah bersederhana..hehe. kalau buat smpai menghabiskan duit, tp life lepas kawin tkde duit..kan susah jgak..hehe..

    Tp biasalah..setiap org nakkn yg terbaik..;)tkpela kalau ada duit, lehla buat ikut suka..hehe..tp
    yg pnting, nikah..sekian..haha.. ;P

    sorry, komen lari dr tjk sikit. almaklumla, msm kenduri kawin. byk mkn nasi myk ;P

  2. author

    the life of cikgu sue8 years ago

    Shino.
    Dah arif benar nampaknya pengetahuan awal perkahwinan.

    Buatkan satu pembetulan bagi yang tak atau kurang faham.

    Perkahwinan bukan satu perjudian tapi satu perkongsian dalam kehidupan.

    Perjudian tulah yang menyebabkan kecundang di tengah jalan tu usia perkahwinan.berjudikan HARAM.

  3. author

    Ladyee.Ladybug.Yna8 years ago

    biasala tu.dlu sy pon slh phm gak antara mas kawin ngn wang hantaran.

    sy xkesah sgt pasal wang hantaran tu.jgn terlalu mahal,jgn terlalu murah sudah.biasa2 je la ikut kemampuan future hubby sy.nk idup sama2 kna ade tolak ansur kn.

    **tp xdinafikn la.nk jimat mcm mna skalipun,belanja nk settlekan satu2 majlis kawen mmg byk.kn.

  4. author

    ije8 years ago

    passed!! kalau proton, dah lulus dah ni.

    sila kawin ye encik shino. jangan lambat2~

  5. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    princess liyana,
    "sederhanalah ke atas kamu"
    ingat tu 🙂

    the life of cikgu sue,
    Setuju dengan untie.. 🙂

    ladybug yna,
    Perlu ada toleransi antara 2 pihak.
    Baru ada kesepakatan. Kahwin kan
    berdua, bukan sorang-sorang. 🙂

    ije,
    hahhah pandailah ije..

  6. author

    Hananeechan8 years ago

    hope entry lepas ni, jemputan kahwin encik shino lak.
    ngeeee…

  7. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    hananeechan,
    😛 hahaha

  8. author

    Insyirah8 years ago

    Haha. Noted! No heart feeling. Kita kan mengamalkan suara demokrasi.. :p

  9. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    Insyirah,
    Kebebasan bersuara hehe 😛