Wajah Cermin

sds-1

Kalau cakap pasal anak kembar, teringat pada dua orang kawan pejabat aku. Mereka masing-masing dikurniakan anak kembar. Kalau masa dulu-dulu, ramai yang taknak dapat anak kembar ni sebab kata mereka tak macam kelahiran normal biasa. Tapi sekarang ni, lain pula ceritanya. Kalau dapat anak kembar dah jadi macam trend pula dan ada juga pasangan yang berkeinginan untuk dapatkan anak kembar. Barangkali, boleh jimatkan usia kot! Si ibu plak tak perlu mengandung banyak kali untuk dapatkan jumlah anak yang ideal. Tapi, bagi aku sendiri, tak kisah la dapat anak kembar ke tak, janji anak tu cukup sifat.
 
Berbalik kepada kisah kawan aku. Beliau dianugerahkan anak kembar cermin. Sebenarnya istilah kembar cermin ini wujud kerana kembar A dan kembar B menggunakan tangan berbeza untuk menulis. Sebagai contoh, kembar A menggunakan tangan kiri dan kembar B menggunakan tangan kanan untuk menulis.
Apa yang pasti, kembar ni macam ada aura pula antara mereka. Kalau seorang dah kena demam,  maka berjaga-jagalah kerana selang beberapa hari lepas tu, sudah pasti yang seorang lagi pula yang akan terkena penyakit yang sama. Perkara ni biasa berlaku kepada anak kembar.

Dari segi wajah pula, sewaktu bayilah paling sukar untuk kita kenalpasti kembar tersebut. Bayi ni, kalau baru lahir memang nampak takde beza. Jangan pula terbagi susu pada bayi yang sama pula nanti. Nanti kesian pula pada yang seorang lagi tu. Kadang-kadang tu, kalau dilihat dari arah belakang dan sisi mereka ni, memang susah nak cam.. Terutama semasa berumur 3-4 tahun.
Kalau bab bergambar plak, elok tulis atau asingkan gambar mereka dalam album berlainan supaya tidak keliru gambar kepunyaan yang mana satu. Bila mereka dah  dewasa nanti, lagi lah susah untuk kenalpasti gambar-gambar tu nanti.
 
Orang cakap dapat anak kembar ni memerlukan belanja besar kerana semuanya mesti berganda. Bermula dari susu, lampin, baju dan sebagainya. Walaupun begitu, mereka lupa bahawa kelahiran dua anak tersebut memberikan kelebihan dua pintu rezeki kepada mereka.. Haih itu lah kekuasaan-Nya! Oklah itu sahaja kali ini.
Shino said : tengok cermin..

Artikel Berkaitan

Tags: #anak #cermin. #kembar #wajah

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.

Leave a reply "Wajah Cermin"