Pesanan Orang Tua


Kata orang tua-tua, anak dara tak baik menyanyi kat dapur sebab dikuatiri berkahwin dengan lelaki tua.. betul ke ni? mari kita kaji..

Alasannya ialah bila menyanyi, nanti akan buat kita leka…takut nanti masakan hangit. Secara logiknya, masak nasi zaman dulu memang pakai dapur kayu atau dapur minyak.. so kena check selalu.. kalau terlupa, alamat sekampung bau.. nanti orang tanya.. “sape masak nasik hangit ni..?” kalau orang kampung tau anak dara yang masak, dah tentu orang takut nak masuk meminang.. masak nasik pun tak pass…macam mana nak buat bini..jadi anak dara ni pun lambatlah laku nya…

Sesetengah kampung, rumah rapat-rapat kalau menyanyi.. tentu orang sebelah boleh dengar..kalau suara sedap, tak pelah.. ni macam suara doraemon takpun macam bunyi anak kucing…tentulah anak teruna sebelah sebelah rumah sudah lali pekakkan telinga.. Kot yer pun nak nyanyi gi la audition ke…akademi fantasia ke..ok la jugak…Satu lagi pesanan orang tua-tua kalau makan nasi tak leh ubah tempat.. takut banyak suami..

Rasionalnya..budak-budak ni bila makan, makanan akan tumpah dan bersepah dimerata-rata tempat.. jadi orang tua tak mau rumah tu kotor sebab tak larat masa nak kemas nanti semut datang..

Jangan duduk atas bantal..nanti naik bisul..

Budak-budak memang suka main-main dengan bantal..bantal tu pulak buat lapik kepala masa tido..jadi tak eloklah bantal dilenjang-lenjang..jadi dengan itu budak-budak ni dia takut la nak buat benda-benda gitu..takut naik bisul..

Orang lelaki xboleh panjat pokok betik..nanti dia punya “ehem2” tak naik…

Budak-budak laki nih memang nakal..panjat sana..panjat sini..lompat sana..lompat sini.. jadi dengan pesanan tu..tak de lah jahanam pokok betik mak nya..hahaha


Artikel Berkaitan

Tags: #berusia #nasihat #orang tua #pesanan

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    filanastasia8 years ago

    sebenarnya pantang larang ni ada sebab musabab.. sama ada logik atau tidak jek.. tp kalau dr mulut org tua; elok ler dgr; ada kebaikan sebalik ketidak logikan pantang larang itu.. huhuhu

  2. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    filanastasia,
    betul tu..tu salah satu contoh pembelajaran melalui lisan..

  3. author

    Anonymous8 years ago

    mase kecik dlu penah gak men2 atas bantal…3 hari lepas tu aku kena bisul..dua bijik la tu..mak aii..sakit gile..sampai skrg aku ingat lagi..sampai skrg aku duk nasihat anak2 sedara aku jgn men2 duk atas bantal..

  4. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    anonymous,
    Mungkin kebetulan kot..hehe~
    Tapi sudah pasti meninggalkan impak yang besar..

  5. author

    Anonymous8 years ago

    isk3,erm,pantang larang orang tua..erm,kadang2 ade gak bende yang tak logik,entahla,tension gak duk ngn org yang suke sangat jaga pantang larang orang tua..kawan saya mcm tuh la..aduhai,tension2…..

  6. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    anonymous 2,
    Orang melayu memang banyak pantang larangnya,rasanya banyak kepada memberi peringatan yang baik..

  7. author

    filanastasia8 years ago

    shino : stuju-stuju..

    anonymous : layan kan ajer.. kekadang ader pekdah nyer.. huhuh

  8. author

    Anonymous8 years ago

    pantang larang yang ok,okLa..yang mcm bkn2 tuh..chnya…jangan ambk gmbr bertiga-takut slh sorg meninggal…erm…jgn mengumpat gajah..nanti gajah serang kita…hehe…saje je..kongsi2..hIhikkkk~

  9. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    Hahaha… 🙂