Perkahwinan Satu Beban?

mail2

Tahniah buat pasangan bahagia Ismail dan Marina
yang telah berumahtangga pada 17 Januari 2009.

Perkahwinan itu sebenarnya adalah pelengkap hidup kau dan bukan beban semata-mata. Orang kata bila kahwin, nanti duit tak cukup, dah tak boleh nak saving, tak bebas nak enjoy dan macam-macam lagi. Tapi, aku rasa semua tu tak betul.

Sebab yang cakap tu semua tu ialah orang yang belum kahwin. Cuba kau tanya pada mereka yang dah berumahtangga sebab mereka yang alami semua tu. Sila rujuk kepada pakar. Aku bukan pakar bab kahwin ni, tapi bolehlah dikongsi bersama lantaran cerita-cerita kawan-kawan yang sudah berumahtangga.Setahu aku bila seseorang itu sudah berumahtangga, mereka ini akan memperolehi kebaikan yang sangat banyak yang tak cukup aku rungkaikan dalam ni.

Segala tindakan kau yang sangat beremosi dan terburu-buru akan jadi slow. Kau jadi amat matang dalam melakukan sesuatu tindakan. Sebabnya kau macam ada komitmen dengan family kau sendiri.

Rezeki kau bertambah sebab kau sudah ada dua (2) pintu rezeki yang sedia terbuka. Nanti bila dah ada anak sendiri automatik dah tiga (3) pintu rezeki terbuka. Maka, hidup kau akan jadi lebih senang dari dahulu. Dalam dunia ni, tak pernah ada manusia yang jatuh miskin kalau kahwin. Melainkan mereka yang mencari masalah.

Pahala solat kau meningkat dua puluh tujuh (27) kali ganda. Kalau kau solat sorang-sorang kau dapat satu (1) je.

Segala pengurusan diri kau akan terjaga, disamping kau mendapat teman yang sanggup temani kau sepanjang masa dan menjaga segala hal sakit demam kau selama ini.

Masalah yang kau hadapi dapat diselesaikan bersama-sama. Kerana buah fikiran kau dapat dikongsi dengan seseorang yang kau percaya. Itu yang penting.

Oleh itu, persiapkanlah diri dan tetapkanlah misi dalam kehidupan masing-masing. Semoga berkat dunia akhirat. Amin~

credit untuk Ismail


Artikel Berkaitan

Tags: #baik #beban #jaga #perkahwinan

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    AzRi AzyAn8 years ago

    perkahwinan mmg sesuatu yg menyeronokkn..

    Reply
  2. author

    Princess Liyana8 years ago

    hehe pe lagi..mari kawin ramai2;)hik hik..

    Reply
  3. author

    a L i y a8 years ago

    saya pun nak jgk kahwin,tp nmpknya dah xblh,rasa dah tak nak kahwin,hubungan separuh jalan ini memeritkan…tidak rela rasanyaaaaa

    bunyi mcm frust jerk…pengalamannnnnn hidup mendewasakan kita

    Reply
  4. author

    ije8 years ago

    tunggu nasi minyak shino~ erkk

    Reply
  5. author

    Shopaholic Mama8 years ago

    Shino, you are so ready to settle down! Sekarang, just need to look for a suitable calon, then focus on her! Good luck..

    Reply
  6. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    azri azyan,
    😀

    princess liyana,
    eh yana.. bila lagi??
    Dah penat dah tanya nii heheeh

    aliya,
    aik..? Haritu kan dah ok..
    hurmmm..

    ije,
    hehehe bila ntah?
    Taktau..

    shopaholic mama,
    Thanks mama… 😀

    Reply
  7. author

    lavender8 years ago

    kawen~kekkon~marry~~tak lama lagi kawen arr SHino ;P, InsyaAllah…

    Reply
  8. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    lavender,
    hehehe 🙂

    Reply
  9. author

    filanastasia8 years ago

    s h i n o : wah.. best kawen neh.. tapi nak menempuh dugaan tuh pun satu hal gak.. yg penting sokongan setiap organisasi dlm perkahwinan itu.. bak kata pepatah.. bersatu kuat, bercerai roboh.. ngeee

    Reply
  10. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    filanastasia,
    yeah betul…
    🙂

    Reply

Leave a reply "Perkahwinan Satu Beban?"