Pemuzik Cacat Penglihatan Al-Baladi Dalam Kenangan

Al Baladi

Terkenal dengan nama Al-Baladi. Nama sebenar beliau ialah Abdul Rahman Al-Baladi. Seorang seniman OKU (Orang Kurang Upaya) yang terkenal dengan muzik dan lagu irama Arab walaupun hakikatnya beliau adalah seorang yang cacat penglihatan.

Apa yang menjadikan beliau sangat dikagumi ialah kerana keunikan alat muzik yang direka khas oleh beliau sendiri. Alat muzik kecapi buluh milik beliau dapat mengeluarkan pelbagai irama muzik seolah-olah sekumpulan pasukan gendang sedang memainkan pelbagai alat muzik tradisional.

Persembahan beliau di Hotel Renaissance, Kota Bharu sedikit sebanyak menghiasi Majlis Makan Malam Sempena Persidangan Pegawai Kanan Kerajaan Persekutuan. Apa pun, mendengar irama lagu yang pelbagai dapatlah memberikan sedikit kelainan semasa menjamah makanan.

*Al-Fatihah kepada arwah Abdul Rahman Al-Baladi

Abdul Rahman Al Baladi

Loading...

Tags: #Abdul Rahman Al-Baladi #arwah al-baladi #irama al baladi kelantan #pemuzik buta berbakat

Brooklyn Beckham, Ini 5 Trivia Menarik Tentang Putera Sulung David & Victoria Beckham
Young, Handsome and Talented! Itulah tiga perkataan yang boleh penulis ungkapkan mengenai putera
5 Artis Popular Antarabangsa Ini Pernah Jadi Mangsa Buli! Siapakah Mereka?
Kehidupan sebagai seorang selebriti kelihatan sangat menyeronokkan dan mengasyikkan. Bukan sahaja dilimpahi cahaya
Raisa Kongsi 3 Tips Mudah Untuk Tampil Fit & Fresh
Bagi anda yang meminati lagu-lagu berentak Jazz & Soul, pastinya mengenali penyanyi bersuara
Adele, Ini Lima Trivia Menarik Tentang Dirinya!
Nama figura ini tidak perlu diperkenalkan lagi, sebut sahaja namanya pasti anda terbayang-bayang
  1. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    ije,
    hehe ok kan..?
    unik 🙂

  2. author

    ije8 years ago

    ohh.. al baladi ni pernah dijemput utk perform satu majlis kat maktab. years ago. memang mengasyikkan. unik.

  3. author
    Author

    Encik Shino8 years ago

    the life of cikgu sue,
    yeke..? sy tak pernah kenal dia
    ni hehehe mungkin sebab perbezaan generasi kot.

    ladybug yna,
    hehehe amboi semangat!

    damme damiah,
    gamelan..? ermm err..
    sy pn xtau sangat hehe

    dniealias,
    hehe kalau panggil
    Yuna bleh ambik harga tiket ni
    hehe 😀

  4. author

    dnieAlias8 years ago

    ececeee..panggil yuna tuuu..dah panggil yuna panggil kita skali eh..lalala

  5. author

    Ladyee.Ladybug.Yna8 years ago

    jemput yuna,pastu gtau yana sekali.hahaha.nk tgk jugakkkk =)

  6. author

    damme damiah8 years ago

    sy suka gamelan dan caklempong [camtu ke eja?]
    :]

  7. author

    the life of cikgu sue8 years ago

    Shino
    Auntie pernah jugak tengok beliau perform.Asyik dibuatnya.

    Oooo peminat Yuna rupa-rupanya.
    Nanti-nanti kita jemput…