Musim Tengkujuh Adalah Masa Sesuai Untuk Bertenang

03102008908-copy

Musim hujan telahpun tiba, pada masa ni, kanak-kanak riang bermain hujan. Lebih-lebih lagi musim cuti sekolah dah tiba. Tapi awas, malang tak berbau. Anak-anak tidak harus dibiarkan bermain air sewenang-wenangnya.

Pada masa musim tengkujuh ini, secara tak langsung ia memberikan kesan perkembangan industri hiliran seperti pembuatan keropok, budu dan sebagainya. Selain, itu perkembangan industri pertanian seperti ubi vitato, ubi kayu dan keledek banyak mendatangkan keuntungan kepada masyarakat di sebelah pantai timur. Ini sedikit sebanyak memberikan sumber pendapatan alternatif kepada penduduk di persisiran pantai yang mana mereka tidak hanya bergantung kepada hasil tangkapan laut semata-mata.

Monsun Timur Laut bermula pada Oktober hingga Mac sudah menjadi kebiasaan dan bagi mereka ini yang mengusahakan aktiviti menangkap ikan. Pada masa ini mereka banyak menggunakan masa terluang untuk memperbaiki jaring, bot dan peralatan menangkap ikan supaya ia dapat digunakan kembali setelah musim tengkujuh berakhir.

Pada masa ini, aktiviti perlancongan ke Pulau Redang, Pulau Perhentian dihentikan buat seketika dan pengusaha-pengusaha chalet menggunakan masa ini untuk membersihkan kawasan pulau, membaiki kerosakan bangunan dan membuat persiapan setelah musim tengkujuh berakhir. Boleh dikatakan pada musim tengkujuh, adalah tempoh bertenang bagi mereka.


Artikel Berkaitan

Tags: #apa kisah musim tengkujuh #apa nak buat musim tengkujuh #bila tiba musim tengkujuh #musim tengkujuh di pantai timur

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    [ Eclipse ]8 years ago

    mcm entri mari belajar geografi XD

    Reply
  2. author

    annaheim8 years ago

    saya paling x suka musim tengkujuh.sbb saya takut hujan.haha

    Reply
  3. author

    teddi8 years ago

    wow shino nie cikgu geo ehh
    kekekeke

    Reply
  4. author

    goasop8 years ago

    ooo.. gitu. ehe. bguna sgt info. even im local, xtau~ ehe

    Reply
  5. author

    Princess Liyana8 years ago

    huhu..cikgu, leh trg lg?;)ahaha

    Reply
  6. author

    .fatin nabila.8 years ago

    yeah..`

    musim tengkujuh..

    musim orang tidur tanak bangunĀ²..

    seronok! :p

    Reply
  7. author

    datuk seri8 years ago

    huje huje huje….
    nok wak gano…
    kijoan tuhan belako…
    peace

    Reply
  8. author

    diya8 years ago

    owh. tak tahu lak diya musim tengkujuh, diorg wat kerja bersih pulau. huhu. klw gitu, mmg sume org kena bertenang. ngehhh

    Reply
  9. author

    yOnnA8 years ago

    bro jg2 dok kelantan tu :p

    Reply

Leave a reply "Musim Tengkujuh Adalah Masa Sesuai Untuk Bertenang"