Erti Sebuah Ucapan

qqqw-1

Apa perasaan anda jika dihargai? Lebih-lebih lagi apabila kita melakukan sesuatu benda dengan sukarela dan pekerjaan itu dihargai.

Dengan ucapan terima kasih, ia dapat memberi kita rasa gembira dan bersemangat apabila kerja yang dilakukan itu dihargai. Bukan aku berharap sangat, walaupun kerja yang aku buat itu tidak memadai dengan dibalas sekadar sedikit senyuman dan ucapan terima kasih, tetapi ia sudah cukup berbaloi kepada aku.

Lebih-lebih lagi pekerjaan yang berkaitan dengan memberi perkhidmatan kepada orang ramai. Orang sekarang ni susah nak luahkan ucapan terima kasih. Barangkali, mulut tu ada emas kot?! Atau mereka tak pernah diajar untuk mengamalkannya sebagai salah satu perilaku biasa.

Bila bercakap pasal ni, teringat aku pada satu kes di tempat keje. Ada seorang hamba Allah tu dalam kesusahan untuk menyediakan satu kertas kerja yang perlu disiapkan segera. Memandangkan aku tengah free dengan task yang sudah selesai, maka aku dengan rela hati menolong beliau atas dasar rakan satu tempat kerja.

Namun, setelah semuanya selesai, ia berlalu begitu sahaja. Tiada apa pun keluar dari mulut beliau sehinggalah aku angkat kaki dan beredar. Nak belanja makan jauh sekali. Haih! Rasa macam orang bodoh pun ada. Buat keje orang bagai nak rak. Bukan mengharap tapi at least penghargaan tu perlu ada.

Kadang-kadang aku tak pahamlah jenis manusia macam gini. Fikir-fikir pun tak guna. Buat semak otak je.

Oklah itu sahaja entri kali ini. GO!

Shino said : tq.. tq.. senyumm..


Artikel Berkaitan

Tags: #erti #harga #penghargaan #TQ

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    noraim6 years ago

    kunjungan balas.
    thanks lawat blog sy 🙂
    happy blogging ya? hihi.

    Reply
  2. author
    Author

    Encik Shino6 years ago

    noraim,
    🙂 thanks again..

    Reply

Leave a reply "Erti Sebuah Ucapan"