Cari Duit

Cari Duit,5 / 5 ( 1votes )
27022011024

Cuba teka? Apakah benda di atas motosikal abang dalam gambar tu? Oklah, kalau nak tau, ia bukanlah sebiji buah nangka, ubi kayu mahupun kelapa. Tapi yang pasti ia adalah longgokan besi lusuh yang dicari oleh seorang pencari besi buruk sekitar sini.
Pendapatan sekitar RM120 sehari

Bila tengok pada jumlah besi dalam guni yang dibawa oleh kapcai tu, timbul pula tanda tanya. Macam mana benda yang tidak digunakan tersebut boleh dijadikan sumber pendapatan. Besi lusuh atau besi buruk tu ditimbang dan dikira dari segi berat dah bayaran secara tunai diberikan kepada pencari besi buruk ini. 
Setahu aku, mereka ini meraih pendapatan sekitar RM80 – RM200 sehari dengan hanya bermotosikal dan mencari besi buruk sekitar kawasan perumahan dan lot kedai. Haih.. Menarik juga pekerja mereka ni. Setahu aku, penjawat awam yang berpangkat biasa pun belum tentu boleh tandingi pendapatan mereka.
Tapi yelah. Kerja camni mana boleh pakai smart. Plus nampak macam tak glemer dan selekeh. Itu lah pandangan masyarakat. Tapi bagi aku sendiri, buatlah kerja apa pun, janji dapat raih pendapatan yang cukup. Tapi ingat juga, semuanya , mesti HALAL. Oklah, itu sahaja entri kali ni. GO!
Shino said : besi..besi..

Artikel Berkaitan

Tags: #besi #halal #kerja #sehari

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.

Leave a reply "Cari Duit"