Berkawan Biar Betul


Sewaktu melaksanakan sesuatu pekerjaan yang kita kurang mahir dan pada masa tu, kita sangat memerlukan bantuan dari segi teknikal ke atas sesuatu pekerjaan itu. Tak kiralah jenis perkhidmatan macam mana pun atau sewaktu dengannya. Sebagai alternatif utama untuk mendapatkan bantuan ialah sahabat sekeliling kita.

Dalam masa kita sedang belajar sesuatu yang baru, kita alpa untuk beringat tentang jenis kawan yang memberikan pertolongan tersebut. Dan memang kita tak sangka yang kawan kita tu mengambil kesempatan ke atas kebodohan sementara kita (semasa nak belajar buat suatu benda).Aku taktaulah jenis kawan macam mana lah mereka ni? Harapkan pagar, pagar makan padi. Dalam tak disangka-sangka kawan sendiri yang makan kawan. Kalau manusia lain aku tak heran pun sebab dah jadi macam benda biasa..

Oleh itu, aku rasa dalam bab berkawan ni, kita kena mengkaji banyak benda. Setengah kawan-kawan ni. Ada yang betul-betul ikhlas dan ada juga yang tak boleh wat masuk “dalam perut”(ayat typical kelantan).Dalam masa kita beringat-ingat mengelak dari masuk mulut harimau, kita telah berjalan menuju terus ke buaya yang ternganga seluas-luasnya! Zalim betul! Kalau orang yang kita tak kenal mata hidung, memangla kita akan beringat lebih sket. Tapi yang dah kenal ni lah kita kurang beringat atas dasar nama persahabatan ikhlas yang kita jalinkan.Inilah dunia.

Sekian! GO!

Shino said : wahai kawan…


Artikel Berkaitan

Tags: #dunia #kawan #lawan #sekarang

Pandangan Lelaki Kepada Perempuan Seksi
Bagi sesetengah lelaki, perempuan sebegini, biasanya jarang dijadikan pilihan sebagai teman hidup. Ini
Cerita Tentang Pelajaran Dalam Kelas
Murid-murid sekalian. Hari ini kita akan belajar pasal haiwan. Sebelum tu, cikgu nak
Cerita Bayi Berkaki Ayam
Semalam, aku lepak bersama seorang kawan, sudah lama tidak keluar mengeteh (minum teh)
Kuih Akok, Sangat Sinonim Dengan Negeri Kelantan
Al-kisah hikayat kuih Akok Hari ini saya nak citer sket pasal “Kuih Akok”.
  1. author

    ares6 years ago

    lumrah alam doh tu boh..ado hok jenis pijak2 atas palo ni jenis xleh saing lamo..

    Reply
  2. author
    Author

    Encik Shino6 years ago

    ares,
    yup betol.. betol.

    Reply
  3. author

    Cujie6 years ago

    hehe..mana nak kenal hati budi orang tu sehinggakan kita berkawan ..tul tak 😉 ?

    Reply
  4. author

    TAYAR PANCIT6 years ago

    hai awak saye da join awk 🙂 follow saye balik @ http://ow.ly/4h72p

    Reply
  5. author
    Author

    Encik Shino6 years ago

    cujie,
    emm.. sebab tu orang kata berkawan biar beribu..berkasih biar.. (sambung sendiri) 😛 heh

    Tayar pancit,
    oke.

    Reply

Leave a reply "Berkawan Biar Betul"